ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN
ANALISIS REKA BENTUK KURIKULUM, POLA KURIKULUM DAN ORIENTASI KURIKULUM YANG DILAKSANAKAN DALAM KURIKULUM KEBANGSAAN🔍
MAKSUD REKA BENTUK KURIKULUM
Reka bentuk kurikulum bermaksud cara kurikulum itu dikonsepkan yang melibatkan kompenan-kompenan utama kurikulum seperti matlamat, objektif, kandungan kurikulum, dan penilaian yang disusun untuk menghasilkan instruksi. Ia juga dapat didefinisikan sebagai suatu alternatif prosedur dalam merangka, menerapkan dan menilai sesuatu kurikulum. (Tyler 1949). Menurut Penyata Razak (1956), kurikulum yang telah dibentuk dan didokumentasikan kemudiannya disebarkan ke seluruh sekolah di Malaysia. Agensi yang bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas penyebaran ini ialah Jabatan Pelajaran Negeri dan Jabatan Pelajaran Daerah. Para pegawai di peringkat ini akan memastikan sebarang maklumat berkaitan kurikulum akan diterima dalam keadaan sempurna tanpa sebarang masalah dan keraguan kepada guru-guru di sekolah.
MODEL-MODEL KURIKULUM
TOKOH
Ralph Tyler (1949)
Model Reka Bentuk Kurikulim Tyler yang dikenali sebagai Model Rasional atau Model Objektif dianggap model pembinaan kurikulum yang klasik dan menjadi asas kepada model-model pembinaan kurikulum yang lain. Menurut Tyler, apabila kurikulum direka bentuk, terdapat empat persoalan asas ;
- What educational purpose should the school seek to attain?
- What educational experiences can be provided that are likely to attain these purpose?
- How can these educational experiences be effectively organized?
- How can we determined whether these purpose are being attained?
- Model Kurikulum Rasional/Objektif.
- Dikenali sebagai Model Pembangunan Konsep.
- Menekankan proses pemikiran induktif dalam pengajaran dan pembelajaran.
- Menggunakan pendekatan grass-roof iaitu perancangan bahan-bahan mesti direka bentuk oleh guru.
- Logik Linear: Tujuan ditentukan ~ Cara diusahakan ~ Matlamat ditetapkan
- Prinsip pemilihan kandungan. (apa yang diajar dan dipelajari?)
- Prinsip pembentukan strategi pengajaran. (bagaimana patut diajar dan dipelajari?)
- Prinsip menentukan susunan pengajaran.
- Model ini menuntut sejumlah guru dalam satu sekolah untuk mengorganisasikan dirinya dalam mempebaharui kurikulum.
- Staf pengajar bekerja dalam bentuk organisasi berstruktur atau bekerja secara bersendirian.
- Dalam model ini, pembaharuan kurikulum dicontohkan dalam satu skala kecil untuk diaplikasikan oleh para pengajar yang lain.
- Fokus kepada potensi murid.
-
Pengajaran mengikut minat murid.
Bersifat terbuka kepada murid untuk turut sama dalam mereka bentuk kurikulum.
Pembinaan insan.
Organisasi kurikulum berorientasikan aktiviti dan membina pengalaman pelajar (minat, keperluan, tujuan).
- Menekankan pengetahuan, nilai dan warisan budaya.
Berorientasikan kepada subjek dan pengetahuan.
Fokus kepada pengetahuan bagi membangunkan intelek.
Kurikulum berpusatkan isi kandungan.
Pengajaran berfokus melibatkan proses mengingat dan memahami.
Diajarkan secara terpisah (mengikut topik).
Susunan :
- Berdasarkan kepada kesejahteraan masyarakat.
Berasaskan pemikiran bahawa manusia sebagai makhluk sosial yang perlu hidup bersama dan menjalani kehidupan yang adakalanya mempunyai konflik.
Isi kurikulum yang berbentuk masalah sosial /persekitaran.
- DSKP untuk mata pelajaran.
- Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT).
- Rancangan Pengajaran Harian (RPH).
- Matlamat / objektif mata pelajaran.
- Standard pembelajaran.
- Aktiviti pelajaran dan pembelajaran.
- Keberhasilan pembelajaran mengikut domain kognitif, afektif dan psikomotor.
Abdullah, Z. (2021). MODUL PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA : Falsafah Dan Dasar. Universiti Pendidikan Sultan Idris.
Ridhauii. (2016, October 13). Pengembangan kurikulum model Zais dan Tyler. Retrieved from MSI TEKNOLOGI IMPFORMASI PEMBELAJARAN: https://saimahridha.wordpress.com/2016/10/13/pengembangan-kurikulum-model-zais-dan-tyler/
NUR
AMALEEN SHAHIDA BINTI FADLI
D20211098902
KUMPULAN V
Comments
Post a Comment