APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER KE ARAH MEMBINA PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR
APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER KE
ARAH MEMBINA PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR.
PENGENALAN
Model Kurikulum Tyler atau dipanggil
juga Model Objektif Rasional ini diperkenalkan oleh Ralph Tyler pada tahun
1949. Model ini dianggap sebagai model klasik yang digunakan dalam membina
pengalaman pembelajaran dalam kalangan pelajar. Pengalaman pembelajaran
bermaksud segala gerak balas atau interaksi pelajar dengan persekitarannya. Tyler
berpendapat bahawa terdapat empat persoalan asas yang perlu dijawab apabila sesebuah
kurikulum dibentuk. Ianya dipanggil Tyler’s Rationale.
Perkembangan kurikulum Model Tyler telah dibuat berdasarkan Tyler’s Rationale seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 1. Model ini melibatkan empat komponen penting yang perlu diambil kira bagi membina pengalaman pembelajaran yang mantap.
1.Menentukan Matlamat dan Objektif
Model Tyler mencadangkan bahawa objektif yang ingin dicapai dalam pendidikan hendaklah selaras dengan :
1) Keperluan pelajar
2) Keperluan semasa masyarakat
3) Pandangan pakar dalam bidang berkenaan
Objektif yang dibentuk hendaklah
berdasarkan kepada falsafah dan matlamat pendidikan yang sedia ada serta
psikologi dan kematangan pelajar. Objektif tersebut juga perlulah menerangkan
dengan jelas tentang apa yang hendak dicapai dan apakah perubahan yang akan
diperolehi pelajar.
2.Pemilihan Kandungan
Subjek, kandungan dan pengalaman
pembelajaran yang dipilih oleh perancang kurikulum perlulah didedahkan kepada
pelajar supaya target hasil pembelajaran dapat dicapai dengan baik. Contohnya, guru menulis objektif pembelajaran harian di sudut khusus sebelum pembelajaran bermula.
3.Prinsip Penyusunan Kandungan dalam
Reka Bentuk Kurikulum
Penyusunan kandungan kurikulum adalah penting untuk menghasilkan pembelajaran yang menyeluruh dan berkesan. Antara tiga prinsip yang dicadangkan oleh Tyler termasuklah:
1) Prinsip kesinambungan kandungan
2) Prinsip ketertiban atau turutan kandungan
3) Prinsip kesepaduan kandungan
Hanson (2000), Print (1995) dan Mohd
Daud Hamzah (1993) telah menambah dua lagi prinsip iaitu prinsip litupan
kandungan dan prinsip imbangan kandungan.
Prinsip penyusunan kurikulum perlu
dijadikan panduan dalam menentukan tujuan dan halatuju pendidikan, isi kandungan
dan proses pelaksanaan pengalaman pembelajaran dan penilaian.
4.Penilaian
Setelah aktiviti penyusunan, perancang kurikulum mestilah menilai sejauh mana objektif yang telah dibentuk tercapai. Penilaian bagi mendapatkan bukti keberkesanan pelajaran dapat dilakukan dalam pelbagai kaedah. Contohnya;
1)Penilaian Formatif (dilakukan secara berterusan manakala usaha penambahbaikan boleh dilakukan apabila perlu.
2) Penilaian Sumatif (dilakukan pada peringkat akhir supaya penambahbaikan secara menyeluruh dapat dibuat)
KESIMPULAN
Kesimpulannya, jelaslah bahawa Model
Tyler ini adalah model terbaik untuk membina pengalaman pembelajaran yang mantap
dalam kalangan pelajar. Model ini turut dianggap logikal kerana teratur dengan
sempurna dengan penentuan objektif diikuti dengan pemilihan kandungan, prinsip
penyusunan kandungan dalam reka bentuk kurikulum dan penilaian. Oleh itu, ianya
dapat membantu kurikulum Malaysia kearah yang lebih baik dan bermutu.
j
Comments
Post a Comment