PRINSIP ORGANISASI DALAM REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DARI DIMENSI VERTIKAL DAN DIMENSI HORIZONTAL

 

PRINSIP ORGANISASI DALAM  REKA BENTUK KURIKULUM STANDARD KEBANGSAAN DAN DIMENSI VERTIKAL DAN DIMENSI HORIZONTAL



Gambar rajah 1:  prinsip penyusunan reka bentuk kurikulum 



DIMENSI VERTIKAL

Dimensi vertikal atau menegak menggambarkan hubungan yang berkaitan dengan peraturan  pengalaman belajar dalam bidang yang sama dan dikaitkan dengan pertimbangan urutan waktu. 

Kesinambungan

  •       Pemeringaktan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu dikuasai murid sejajar dengan pertumbuhan fizikal dan mental seiring dengan usia mereka.
  •      Kurikulum yang sempurna yang mempunyai kesinambungan yang lancar dimulai dengan peringkat paling asas dan membolehkan pelajar mengaplikasikan untuk meneroka pada tahap lebih tinggi.
  •    Objektif atau kandungan yang penting sentiasa diulang dan didedahkan secara berterusan dengan berbagai-bagai kaedah dan cara bagi menentukan ia dipelajari dengan menyeluruh.


Urutan

  •       Bermaksud jumlah timbun-tambah ilmu, kemahiran dan nilai yang dibina menerusi pembelajaran yang dilaksanakan menerusi pembelajaran yang dilakasanakan merentas waktu.
  •   Menyarankan pembelajaran hendaklah berterusan dan berturutan dengan berdasarkan pengalaman lalu untuk membolehkan pelajar mempelajari sesuatu dengan lebih dekat, meluas dan mendalam.



DIMENSI HORIZONTAL

Dimensi horizontal atau mendatar mengandungi kandungan pembelajaran yang sealiran. Hasil kandungan yang sama akan dikumpulkan kepada satu topik dengan menentukan skop kandungan kurikulum secara mendatar ataupun sealiran. 

Skop

 

 

  •           Berkaitan dengan keluasan dan kedalaman yang perlu dimuatkan dalam kurikulum dan pengajaran.
  •             Keluasan dan kedalaman kandungan berkaitan dengan tahap pendidikan yang membolehkan setiap murid menguasai kandungan mengikut tahap-tahap pendidikan dan kognitif.


Integrasi

  •           Pengalaman pembelajaran dihubungkaitkan antara satu sama lain agar pembelajaran lebih menyeluruh.
  •            Dikaitkan dengan elemen merentas kurikulum: Bahasa, ilmu, kemahiran, nilai, teknologi, inovasi, kreatif dan keusahawanan.


Imbangan

  •            Merujuk kepada kadar agihan, kepadatan muatan dan kesesuaian kandungan dengan masa pembelajaran yang diperuntukkan kepada murid-murid untuk menguasainya.







DISEDIAKAN OLEH:

NUR KHALIESA BINTI AMRAN
D20211098903
KUMPULAN V










Comments

Popular posts from this blog

APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER KE ARAH MEMBINA PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR