REKA BENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENTERJEMAHAN SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA


REKA BENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN DAN PENTERJEMAHAN SISTEM PENDIDIKAN DI MALAYSIA

PENGENALAN

Sistem Pendidikan Malaysia berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang memberi tumpuan kepada perkembangan emosi diri pelajar secara menyeluruh untuk melahirkan individu yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Falsafah ini digunakan bagi melahirkan warganegara yang berketerampilan dan bertanggungjawab dalam segala bidang serta mampu menghadapi cabaran dalam menuju wawasan Negara.

Namun begitu, kurikulum pendidikan masih berteraskan kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan kerana falsafah memainkan peranan sebagai dasar yang menjadi arah tuju, panduan dan bimbingan. Tanpa falsafah sesuatu kurikulum pendidikan itu adalah tanpa asas. Kurikulum yang berteraskan falsafah ini umumnya untuk membentuk pelajar bagi perkembangan menyeluruh meliputi dimensi  sosial dan dimensi intrinsik.

Oleh itu, kurikulum amat penting dalam sistem Pendidikan di Malaysia. Kurikulum pendidikan merupakan satu wadah penting dalam menjana anjakan paradigma dalam diri setiap individu dan ia juga memainkan peranan penting untuk melahirkan insan deduktif yang dinamik dalam semua aspek kehidupan.

 


1.0 KONSEP KURIKULUM

Menurut KPM kurikulum bermaksud segala rancangan pendidikan yang dikendalikan oleh sesebuah sekolah atau institusi pendidikan untuk mencapai matlmat pendidikan. Ia adalah suatu rancangan yang meliputi segala ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai-nilai dan norma unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan maysarakat untuk diperturunkan kepada ahli-ahlinya.Kurikulum juga bermaksud skop dan isi kandungan sesuatu mata pelajaran di institusi pendidikan seperti di sekolah dan universiti. Kurikulum ditentukan dan ditetapkan oleh sesebuah Negara itu melalui Kementerian Pendidikan


2.0 MAKLUMAT KURIKULUM



3.0 OBJEKTIF KURIKULUM


ü Domain Kognitif 
– Keupayaan mental memproses maklumat.

ü Domain Afektif 
– perasaan yang dialami semasa pembelajaran.

ü Domain Psikomotor 
– tindak balas fizikal terhadap situasi pembelajaran


 4.0 REKA BENTUK KURIKULUM KEBANGSAAN

    Rekabentuk kurikulum bermaksud cara kurikulum itu dikonsepsikan dan komponen-komponen utama kurikulum seperti (matlamat dan objektif, kandungan kurikulum, kaedah media dan penilaian disusun dalam sesuatu kurikulum untuk menghasilkan instruksi.

  • Sebagai satu pelan/rancangan untuk tindakan satu dokumen bertulis yang mengandungi strategi untuk mencapai matlamat yang diingini.
  • Kurikulum yang direka haruslah mempunyai pelan dan struktur yang jelas dan didokumenkan supaya tidak berlakunya kekeliruan ketika melakukan kurikulum tersebut.
  • Kurikulum kebangsaan yang direka ini adalah bersifat eklektik iaitu menggabungkan 3 orientasi reka bentuk iaitu:

            i) Kurikulum berpusatkan pelajar

            ii) Kurikulum berpusatkan akademik

            iii) Kurikulum berpusatkan masyarakat


5.0 PRINSIP PENGOPERASIAN KURIKULUM KEBANGSAAN





6.0 PENTAFSIRAN KURIKULUM KEBANGSAAN

Menurut Akta Pendidikan 1996, Kurikulum Kebangsaan  ialah suatu program pendidikan yang termasuk kurikulum dan kegiatan kokurikulum yang merangkumi semua pengetahuan, kemahiran, norma, nilai, unsur kebudayaan dan kepercayaan untuk membantu perkembangan seseorang murid dengan sepenuhnya dari segi jasmani, rohani, mental dan emosi serta untuk menanam dan mempertingkatkan nilai moral yang diingini dan untuk menyampaikan pengetahuan

7.0 PENTERJEMAHAN KURIKULUM KEBANGSAAN

Merupakan satu siri proses yang melibatkan 4 komponen berantai:  

    1.Asas pertimbangan Pembinaan Kurikulum
    2.Peringkat Pelaksanaan Kurikulum
    3.Amalan Kurikulum Bilik Darjah
    4. Hasil Pelaksanaan Kurikulum





PENUTUP

Kesimpulannya, pelaksanaan Kurikulum Kebagsaan  amatlah membantu dalam menaik taraf sistem pendidikan di Malaysia. Hal ini dikatakan demikian kerana dengan adanya kurikulum ini guru- guru dapat merujuk dan menjadikanya sebagai garis panduan. Terbukti juga, kurikulum ini dapat membantu perkembangan pelajar secara keseluruhan iaitu mencakupi aspek jasmani, emosi, rohani dan intelek.

Disediakan oleh: Nur Ashyika Binti Rahman



    


Comments

Popular posts from this blog

APLIKASI MODEL KURIKULUM TYLER KE ARAH MEMBINA PENGALAMAN PEMBELAJARAN DALAM KALANGAN PELAJAR